Vette Sletten – Foodblog

Zelf Tofu Gehakt Maken – How To

Ik gebruik vrijwel nooit meer ‘echt’ gehakt. In pastasauzen heb ik het vrij lang geleden vlees uitgefaseerd omdat je prima op basis van alleen groente (en kaas, want kaas) pastasauzen kunt maken. Als ik het al gebruik dan gaat het door hamburgers, lasagne of moussaka. En dan haal ik het ook maar meteen bij de slager omdat ik het gehakt van de super toch echt best wel kansloos vind.

Soms ik vooral de textuur van geruld gehakt. Gelukkig kun je heel makkelijk en goedkoop zelf ‘gehakt’ maken van tofu.

Je eigen vegan tofu gehakt maken is namelijk ontzettend makkelijk en ook nog eens veel goedkoper dan die kant-en-klaar vleesvervangers uit de super, helemaal als je je tofu bij de toko haalt. Bovendien kun je het daarna helemaal naar smaak afmaken. In deze post leg ik je uit hoe je zelf vegan tofu gehakt kunt maken (ik haat SEO).

Meestal haal ik uit een blok van ongeveer een halve kilo tofu voor mezelf vier maaltijden. De helft ervan gebruik ik dan voor recepten met dit tofu gehakt en de andere helft voor recepten met krokante tofu uit de oven.

Dit is één van die irritante situaties waarin ik het recept twee keer post, vanwege vreselijke, vreselijke SEO-redeneringen, je kunt de foto’s volgen of naar beneden scrollen voor een korte versie van het recept zonder plaatjes.

Stap 1: Pers de tofu

Plaats de hoeveelheid tofu die je wil gebruiken op een bakplaat met een paar vellen keukenpapier.

Leg er vervolgens nog wat keukenpapier op en pers in ongeveer een half uur water uit de tofu door er een zwaar gewicht op te zetten (je hoeft dit verder niet aan te duwen, erop zetten is genoeg). Ik gebruik hier zelf een gietijzeren pan voor, maar voordat ik die had gebruikte ik wat er toevallig in de buurt stond, zoals bijvoorbeeld een ongezonde stapel kookboeken.

Stap 2: Verkruimel je tofu

Verkruimel nu de geperste tofu in een kom.

De stukjes moeten ongelijk in vorm en grootte zijn, alsof je echt gehakt in een koekenpan hebt geruld. Of totdat het, zoals mijn vriendin Tessa zei, op popcorn lijkt. Of misschien zoals het V.K. in stukken valt voor de kust van Europa. Hoe dan ook, zoals hierboven.

Stap 3: Coat en zout de gehakte tofu

Besprenkel de tofu stukjes nu licht met maizena, ik gebruik ongeveer een halve eetlepel per portie.

Zout de tofu flink. Flink betekent in dit geval dat als je denkt dat het zo wel even genoeg is met dat zout, er net even iets meer bij mag. De maizena en het zout helpen de tofu krokant te worden bij het bakken.

Heb je geen maizena bij de hand, dan werkt rijstmeel of een ander (fijn)  zetmeel ook prima.

Stap 4: Bak het tofu gehakt

In deze laatste stap ga je de tofu bakken. Je kunt dit waarschijnlijk ook in de oven doen met een dunne laagje olie op de tofu zelf, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Als jij dat wel doet, laat me dan weten of het een beetje gelukt is. Ik zou zelf voor ongeveer 185 C gaan op bakpapier onder veelvuldig schudden tot je het gewenste niveau van knapperigheid hebt bereikt.

Terug naar frituren: verwarm een ​​dunne laag zonnebloemolie in een koekenpan (met anti-aanbaklaag). Andere neutrale oliën werken ook, alleen olijfolie raad ik af omdat de smaak te sterk is en olijfolie sneller aanbrandt.

Bak het tofu gehakt goudbruin en deels knapperig. Maak je een grote portie maar heb je een kleine koekenpan? Dan bak je de tofu het best in porties. Zorg er in elk geval voor dat je de pan niet te vol propt. De tofu moet in een enkele laag verdeeld zijn door de pan met voldoende ‘ademruimte’ om krokant te worden en stoom af te blazen. Zit de pan te vol, dan zal de stoom in de gezichten van de andere stukjes tofu blazen en worden ze niet knapperig.

Laat de gebakken tofu uitlekken op nog meer keukenpapier.

Geweldig, ik heb tofu gehakt. Wat nu?

Ik gebruik dit gehakt in ontzettend veel recepten. De korte versie: verzuip ze in je favoriete saus en smijt ze op je favoriete koolhydraten. Is dat te ingewikkeld, dan heb ik hieronder een paar recepten om zelfgemaakte tofu gehakt in te gebruiken voor je op een rijtje gezet:

De mogelijkheden zijn eindeloos. Waar wacht je op?

Zelf Tofu Gehakt Maken - How To

Snel, makkelijk en goedkoop thuis je eigen vleesvervanger maken met tofu van de toko en een zware pan. Ideaal als vervanging van gehakt in allerhande gerechten en recepten.
Bereidingstijd15 min
Rusttijd30 min
Gang: Avondeten, Hoofdgerecht, Lunch
Keuken: Amerikaans, Aziatisch, Chinees, Fusion, Indonesisch, Koreaans, Thais
Trefwoord: gehaktballen, how to, tofu, vleesvervanger, vleesvervangers, zelf doen, zelf maken

Equipment

  • Zware pan of ander zwaar object
  • Keukenpapier

Ingrediënten

  • 250 gr stevige tofu per portie
  • 1/2 el maizena of ander zetmeel
  • zout
  • zonnebloemolie om in te bakken, andere neutrale olie kan ook maar vermijdt olijfolie want dit verbrandt te snel

Instructies

  • Druk op de tofu door deze op een bakplaat met wat keukenpapier te leggen. Er meer keukenpapier op leggen en er vervolgens ongeveer 30 minuten een zwaar voorwerp bovenop plaatsen.
  • Verkruimel de tofu in een kom. De stukjes moeten ongelijk in grootte en vorm blijven, alsof je echt gehakt in een koekenpan hebt gebakken.
  • Smeer de verkruimelde tofu dun in met maïsmeel of zetmeel.
  • Zout de verkruimelde tofu zwaar.
  • Bak de verkruimelde tofu in een dunne laag zonnebloemolie in een (anti-aanbak) koekenpan. Doe dit in batches om te voorkomen dat de pan te vol raakt en zorg voor knapperigheid. Bak de tofu goudbruin en gedeeltelijk knapperig.
  • Giet af op een theedoek en meng met welke saus je in gedachten had.

Are you looking for this recipe in English? Go to DorothyPorker.com to learn how to make minced tofu at home.

Spread the love
  • 9
    Shares


Related Posts

Leave a Comment